Zoek informatie over:

Studiereisverslag Thailand van Astrid

Door: Astrid
Functie: Reisadviseur - Disma Reizen Hilvarenbeek

Onlangs heb ik een prachtige reis mogen maken naar Zuid Thailand! We hebben Bangkok vanaf het water mogen zien, door middel van een boottocht over de rivier. Met een longtailboat zijn we ook de kleinere klongs ingevaren en hebben we het echteThaise leven langs en op het water mogen aanschouwen. Bij de grote Wat Arun tempel zijn we aan land gegaan. Helaas stond deze tempel in de steigers, waardoor we hem helaas niet in volle glorie en pracht konden aanschouwen.

Vanuit Bangkok rijden we door naar Cha am en Hua Hin. Onderweg stoppen we nog in Petchaburi bij de Khao Luang grot met vele boedhha beelden. In Hua Hin bezoeken we de avond markt.

Op weg naar het hoogtepunt van onze reis, het Nationaal park Khao Sok, maken we nog een tussenstop in Chumpon.

De volgende ochtend reizen wen nog 2 ½ uur naar de stuwdam in nationaal park Khao Sok, een klein stuikje paradijs op aarde. Dit park beslaat 700km2 en is een van de indrukwekkendste regenwouden van Zuid Thailand.
We stappen op een longtailboat om een tocht te maken over het kraakheldere Rajaprapha stuwmeer. De rotsen stijgen links en rechts naast ons loodrecht op uit het water. Wat een pracht om te zien!
Helaas is het bewolkt, waardoor niet alle tinten groen even mooi over komen.

Na ongeveer 1 ½ uur varen stoppen we bij een drijvende accommodatie. Dit is ons lunchadres, maar alvorens we gaan lunchen kunnen we vanuit hier eerste nog zwemmen en kayakken in het kristal heldere water van het ca 200 meter diepe stuwmeer.

Na een heerlijke lunch varen we nog een klein stukje, naar het beginpunt van een walking trail. Tijdens deze trail zien we apen hoog in de bomen en een vliegende leguaan. Na een aantal kilometer komen we bij een ander water, waar we een bamboevlot op stappen om naar een grot te varen. In deze grot zien we mooie stalagmieten en stalactieten. We varen hierna weer terug door de prachtige natuur, wandelen weer en varen terug naar de pier waar we in de schemer van de avond aankomen. Na nog een uurtje rijden komen we bij onze rainforest accommodatie. Na een snel diner gaan we weer gauw op stap voor een night safari. Onder leiding van een ervaren ranger zien we vooral veel oogjes van wilde dieren, en als we goed kijken kunnen we ook de lijfjes zien. We zien serval katten, een lemur, veel kikkers, insecten, spinnen en een schorpioen. Een hele ervaring zo in het donker. De volgende ochtend als we wakker worden zien we pas in wat voor een geweldig mooie omgeving we geslapen hebben, kortom….1 nacht is te kort….

Weer vroeg uit de veren om vandaag James Bond Island te bezoeken. Vanuit Phang Nga nemen we weer de boot richting deze drukbezochte toeristen trekpleister. Ondanks de honderden toeristen op dit hele kleine eiland lukt het eenieder toch om een foto te maken met de welbekende rots uit de James Bond film The Beach en The man with the golden gun.
We kunnen ons allemaal voorstellen hoe idyllisch dit eiland zou zijn zonder al deze toeristen….
Na dit bezoek varen we naar Koh Panyi. Dit is een dorp waar alleen moslims wonen, wat volledig op palen gebouwd is.
Hier nuttigen we een heerlijke lunch, zoals we inmiddels gewend zijn in Thailand, en bezoeken verder het dorpje, waaronder de moskee en het dorpje.

Van hieruit rijden we door naar onze laatste bestemming, Krabi. We verblijven in Ao Nang. Van hieruit worden excursies en boottochtjes aangeboden naar vele bestemmingen, zoals Ko Phi Phi, Penang en Langkawi ( Maleisie ), James Bond Island, en zelfs Koh Samui. Ao Nang zelf heeft mooie hotels, maar de stranden vielen wat tegen, zonder faciliteiten….
Er zijn wel voldoende winkeltjes en restaurants in de plaats, dus vervelen hoeft u zich zeker niet!

Al met al een hele mooie reis, met als absoluut hoogtepunt het mooie Khao Sok, wat zeer zeker een aanrader is!