Zoek informatie over:

Studiereisverslag MSC Cruises van Suzanne

Door: Suzanne
Functie: Reisadviseur - Disma Reizen Goirle

Op woensdag 20 april 2016 mocht ik op uitnodiging op reis met MSC Cruises. Ik heb al vaker een cruise gemaakt zowel voor mijn vakanties als studiereis maar nog nooit met deze rederij. Erg benieuwd hoe dit zou bevallen.

Met een groep van 20 reiscollega’s verzamelden we op Schiphol voor onze vlucht naar Milaan. Vanuit daar met een transfer van ca. 2 uur op weg naar de haven van Genua. Wat is het toch telkens weer een prachtige ervaring om zo’n gigantisch schip in de haven te zien liggen en aan boord verrast te worden door de schitterende inrichting en ruimte!

Na een heerlijke lunch in het buffetrestaurant hebben we het schip zelf al wat ontdekt. Wat een pracht en praal. Erg fijn aan dit schip is dat een van de zwembaden op het Pooldeck overdekt is en bij mooi weer open geschoven kan worden. Daardoor kan er vroeg- en laat in het seizoen toch gezwommen worden. Om 16.15 de verplichte sloepenrol en om 17.00 uur varen we de haven van Genua uit. Dit is een industriële haven dus niet zo idyllisch maar de oude stad tegen de heuvel biedt een mooi plaatje. ’s Avonds diner en genieten we nog van een show in het theater. De Italiaanse rederij kiest voor non-verbale animatie in het theater waardoor het voor alle gasten interessant kan zijn en men niet tegen een taalprobleem aanloopt.

De volgende dag komen we aan op Ajaccio/ Corsica waar we van 08.00 tot 14.00 uur de tijd hebben om op ontdekking te gaan. We gaan op eigen gelegenheid het plaatsje in. Een wirwar van kleine straatjes, leuk Frans marktje, mooi zandstrand en het geboortehuis van Napoleon Bonaparte. Na de lunch hebben we in het business centre van het schip een presentatie van MSC en horen alle ins & outs van deze Italiaanse rederij. Dan is het gauw klaarmaken voor de avond waar een galadiner op het programma staat. Alle thema avonden staan duidelijk weergegeven in het zogeheten scheepsjournaal/ dagprogramma wat je iedere dag in de hut krijgt. Zo kunt u niets missen van alles wat er aan boord gebeurt.

Op vrijdagochtend verzamelen we voor een tour “Behind the scenes”. Deze is sinds kort ook voor gasten te reserveren. Met deze tour kijken we achter de schermen van het schip. Je werpt een blik in de keuken waar een volledige bakkerij zit en flinke opslagruimtes voor alle voedselvoorraden. Op een gemiddelde cruise van een week  gaan er bv 60.000 eieren en 16.000 liter melk op. Leuke wetenswaardigheden komen er aan bod. Daarna brengen we nog een bezoek aan de Yacht club. Een exclusiever deel aan boord van het schip waar u een aparte zone heeft en dus meer rust terwijl u alle faciliteiten van het grote schip achter de hand heeft.

In de middag komen we in Palma de Mallorca aan waar we pas om 23.00 uur weer zullen vertrekken. Iedereen trekt zijn eigen plan wat ook weer het leuke aan cruisen is. Een aantal hebben een excursie via de rederij met een treintje naar Soller. Wij kiezen ervoor om in de haven een fiets te huren en richting Palma en zijn nabijgelegen stranden te fietsen. Natuurlijk een terrasje op zijn tijd en sluiten af met een wandeling door Palma langs de schitterende kathedraal en de wirwar van leuke straatjes erachter! ’s Avonds is er een leuke “white party” op het pooldeck georganiseerd.

Op zaterdagochtend zit onze reis er al weer op. Na het ontbijt gaan we met onze groep van boord in Barcelona waar ieder weer zijn eigen plan trekt. Een aantal hebben nog een dag Barcelona voor de boeg. Zelf ga ik meteen naar de luchthaven om mijn vlucht van 13.30 uur te halen.

Het was een zeer geslaagde studiereis waarbij ik een goede indruk heb gekregen van MSC cruises. Ook ten opzichte van de andere rederijen waar ik al ervaring mee had.