Zoek informatie over:

Studiereisverslag Sri Lanka van Roxanne

Door: Roxanne
Functie: Reisadviseur - Disma Reizen Hilvarenbeek

Sri Lanka, een voor mij nog onbekende bestemming waar ik razend benieuwd naar was. Kon ik het met de rest van Zuid Oost Azië vergelijken? Het antwoord daarop kon ik gaan geven in oktober 2017, want ik mocht op studiereis met Fox Verre Reizen van ANWB.

We starten onze rondreis in Wattala, nadat we met de avondvlucht van Emirates via Dubai naar Colombo zijn gevlogen. Het eerste traject van Amsterdam naar Dubai wordt uitgevoerd met de Airbus A380 en dat is een ontzettende vooruitgang qua vliegcomfort. Het scheelt bijzonder in de beenruimte en breedte van de stoel ten opzichte van bijvoorbeeld de Boeing 777. We komen de volgende avond aan en er wacht ons een hartelijk ontvangst op de luchthaven van Colombo door een lokaal dansgezelschap.

De volgende dag bezoeken we Negombo, ook vooral bekend als een badplaats op circa een half uurtje rijden van de hoofdstad Colombo. Negombo heeft echter ook een boeiend centrum, waar vooral de grote vismarkt en een mooie, katholieke kerk bezienswaardig zijn. De vismarkt is een kleine samenleving op zich. De visserij is een belangrijke bron van inkomsten in Sri Lanka, tot leven gekomen ten tijde van de Portugese heerschappij in de 17e eeuw. Het is ontzettend bedrijvig en vooral het feit dat er met name locals komen maakt het een leuke tour. Ook is er vrijwel dagelijks een veiling voor restaurants, hotels en andere horecabedrijven om verse vis te kopen. Wat na een aantal dagen niet verkocht is, wordt gedroogd met grote hoeveelheden zout en dat gebeurd op het strand. Het is bijzonder om te zien hoeveel handenarbeid hier bij komt kijken.

Na deze stops vervolgen we de reis naar Sigiriya, vooral bekend vanwege de immense rotspartij genaamd Leeuwenrots. Die bekendheid is niet onterecht, want het is een imposant stukje natuur en ook het verhaal wat erachter schuil gaat is intens. In een ver verleden, zo’n 1500 jaar geleden, besloot een koning met een onterecht verkregen plaats op de troon zijn paleis op deze rots te bouwen. Wat er nu nog van rest zijn slechts ruines en de fundering. Maar dat kan dus bezocht worden, wanneer je de 1200 uitdagende treden beklimt naar de top. Met name in de vroege ochtend of met zonsondergang is dit ontzettend gaaf. Het kost wat moeite, maar als je eenmaal bovenop bent, kan je niet anders dan concluderen dat dit de moeite waard is.

Omdat er in de omgeving van Sigiriya meer te beleven is,  overnachten we 2 nachten in Sigiriya, in een leuke Lodge Sigiriya Village  in de rimboe. Slangen, andere reptielen en apen domineren hier de omgeving. De volgende ochtend bezoeken we Polonnaruwa, een belangrijk en fraai Boeddhistisch complex. Het bestaat uit diverse, intacte gebouwen en ook een aantal ruines. Indrukwekkend is vooral de immens grote Stoepa. Voorafgaand het hele complex kun je een museum bezoeken, wat een veel beter beeld geeft van het gehele complex. Om het complex te voet te bezoeken is vrij optimistisch, gezien de grootte en de hitte. Daarom wordt aanbevolen om dit met een gids per busje of auto te doen.

De middag trappen we af met een lunch, bij een lokale boerderij en dat is een ware beleving, Er wordt ons getoond hoe de Sri Lankese curry wordt gemaakt. Grappig feitje: De keuken van Sri Lanka is de meest pittige ter wereld. Dat neemt niet weg dat deze boerenmaaltijd heerlijk was, met liefde bereid. Hierna gaan we goed gevuld door naar een volgend hoogtepunt, safari!
Sri Lanka heeft diverse, grote Nationale Parken waar verschillende soorten wildlife te bewonderen zijn. Kaudulla NP is het park waar wij uiteindelijk pak ‘em beet 100 olifanten op korte afstand hebben mogen aanschouwen. Het landschap is hier is weer compleet anders. In tegenstelling tot het jungle-achtige karakter van de afgelopen dagen, is dit weer meer het ‘Afrika-gevoel’, Een mooi savanne landschap dus. We gaan hier met open jeeps de natuur in en zien naast de olifanten diverse wilde zwijnen, tal van pauwen, schrikbarend grote wespennesten en voor de vogelliefhebbers is deze omgeving ook helemaal top.
We laten Sigirya de volgende dag achter ons en zetten koers naar de tweede stad van Sri Lanka, Kandy. Het is een naam die eigenlijk door de Engelsen zo is gegeven en de stad heeft dan ook nog levendige overblijfselen vanuit de Britse periode. Vooral de pubs geven het koloniale gevoel dat bij die periode van de geschiedenis hoort. Kandy is vrij druk en het is de eerste plaats die we tot dusver tegenkomen waar ’s avonds leven in de brouwerij is. Sri Lanka heeft namelijk niet bepaald een bruisend avondleven. Voordat we hier aankomen, maken we een stop in Dambulla, een tempelcomplex uit rotsen gehouden. Ontzettend indrukwekkend en redelijk intensief, want je moet een aardig eindje stijl omhoog klauteren. Wat er echter boven en binnenin de rotsen en grotten te zien is, is echt de moeite waard! Na deze indrukken tot ons te hebben genomen, gaan we door en stoppen we bij een Spice Garden. Kruiden en de kracht  van natuurlijke geneeswijzen spelen een belangrijke rol in Sri Lanka. Ayurveda is hier een gebruikelijker, medisch uitgangspunt in plaats  van de ‘westerse’ geneeskunde. We leren in deze kruidentuin welke helende werking bepaalde planten en bomen kunnen hebben. Er kunnen ook producten uit de Ayurveda wetenschap worden gekocht.

Kandy heeft als voornaamste hoogtepunten de Tempel van de Tand en de botanische tuinen, plus tal van edelsteenzaken. Edelstenen zijn een belangrijk export product en er zijn dus door het land verspreid vele mijnen te vinden. Die worden overigens ook allemaal nog met de hand gegraven en gebouwd, waarbij de rubberboom het belangrijkste gereedschap is. De Tempel van de Tand speelt hier dagelijks een grote rol, met drie keer per dag een dienst. Die kun je ook bijwonen. In deze tempel wordt  een tand van Boeddha bewaard in een hoop pracht en praal. Je kunt hier als ‘niet-boeddhistisch persoon’ ook naar binnen, mits gepast gekleed. De controles rondom deze tempels zijn erg streng, mede door een bomaanslag een aantal jaar geleden.

Behalve deze tempel is er ook natuurschoon te bewonderen, in de vorm van de botanische tuinen van Peradeniya. Erg leuk om hier lekker rond te wandelen, te midden van mooie bomen en planten. Veel gezinnen en stellen gaan hier ook lekker picknicken en er kan geluncht worden. Er staat ook nog een voormalige woning van de huidige prins van Groot Brittannië, Philip Mountbatten.

Tot nu toe hebben we alles te voet en per bus ondernomen. Het is dan ook tijd om Sri Lanka met een ander gangbaar vervoermiddel te kunnen gaan ervaren, de trein. Treinen zijn over het algemeen genomen van prima kwaliteit in Sri Lanka. Het zijn veelal uit China geïmporteerde treinen en doen denken aan de wat oudere treinen van onze eigen NS. Het leuke van dit traject, van Nuwara Eliya naar Bandarawela, is het uitzicht en het feit dat er veel lokale bevolking aan boord is. Je bent hier als westerling een beetje een attractie op zich en het biedt ook nog eens een andere inkijk in het land. Voordat we aan boord van deze trein stappen, maken we kennis met een andere, belangrijke bron van inkomsten in Sri Lanka; Thee. Thee wordt er met passie en grote zorgvuldigheid verbouwd. Dit gebied is ontzettend uitgestrekt en er kunnen verschillende theefabrieken worden bezocht. Bij die theefabrieken worden de processen uitgelegd en ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van machines, gebeurt een groot deel van het hele proces met de hand. De treinrit wordt vervolgens ondernomen en een kaartje kost voor deze treinen tussen de €0,35 en €2,50.

Na de nacht te hebben doorgebracht in Bandarawela, gaan de we volgende ochtend vroeg weer op pad. We reizen via een olifantenweeshuis, nabij Udawalawe NP. Hier worden weesolifantjes gevoederd, maar niet opgevangen. Ze worden drie keer per dag rond hetzelfde tijdstip gevoederd en de olifantjes weten simpelweg wanneer dit is. Ze staan netjes in de rij te wachten en worden per 5 binnengelaten. Nadat de voedertijd voorbij is, gaan ze weer hun eigen weg.
Na hier de voedertijd te hebben bijgewoond, gaan we door naar Galle. Naar mijn mening is dit het leukste centrum wat ik tijdens deze reis heb mogen ervaren. Het is een echte, Nederlandse nederzetting uit het VOC tijdperk. Dat is goed merkbaar door de Nederlandse straatnamen, de Nederlands Gereformeerde Kerk en het oude VOC gebouw. Het heeft sfeervolle straatjes, een fijn klimaat door de ligging aan zee en tal van boutique winkeltjes. Ook is het één van de weinige plaatsen met gezellige tavernes en goede koffie, plus daarnaast een avondleven. We eindigen de dag in Beruwela, aan de kust. ’s Avonds zijn we te vinden op het strand bij een nabij gelegen beachclub, die normaliter alleen in het weekend avondvertier biedt.

De volgende dag is tevens onze laatste dag in Sri Lanka, want we hebben de nachtvlucht terug naar Dubai. Deze dag gaat echter niet stilletjes voorbij, want we hebben eerst een stadstour door Colombo. Colombo biedt weinig toegevoegde waarde aan een rondreis door Sri Lanka. Wel zijn er nog wat Britse invloeden en mooie tempels te zien. Maar niets wat de rest van Sri Lanka ons niet al heeft laten zien. Wat wel leuk is om te bezoeken is één van de eerste shoppingsmalls van het land, van Odell. Dit is voor hier een enorm nieuwe impuls, dus voor de winkelende liefhebber is dat een leuke optie. Vanuit Colombo gaan we door naar een bootsafari, met als afsluiter van de dag een barbecue in de rimboe. Dit wordt ontzettend leuk gedaan en vers bereid, eten met de handen is hier de norm. Dat is voor ons natuurlijk even wennen, maar het heeft ook zeker wel z’n charme!

Het antwoord op mijn vraag of het vergelijkbaar is met andere landen in Zuid Oost Azië  kan ik inmiddels stellig geven: Nee! Sri Lanka is zo uniek in haar soort. Van prachtige, eeuwenoude tempels met interessante en boeiende verhalen, tot aan de meest diverse plaatsen en natuurlijk het spotten van wildlife. Het verrast je iedere keer als je een regio of gebied binnenkomt. Met name de diversiteit in natuur, landschappen, dieren en cultuur is iets wat je prikkelt en het smaakt naar meer. Of je nu op safari gaat, op zoek naar olifanten, of per trein de hooglanden met de theevelden bezoekt. Het laat je meegenieten van dit gastvrije, pure land.